Regulament de ordine interioară
AN ȘCOLAR 2024-2025
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
CAPITOLUL I
A: DISPOZIȚII GENERALE
Art.1. Prezentul Regulament de ordine interioară conține norme privind desfășurarea activităților instructiv – educative cu caracter școlar și extrașcolar, a activităților administrative și de secretariat in Școala Gimnazială nr.12 Brașov, fiind elaborat în conformitate cu Legea Educației Naționale nr.1/2011 și Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, Contractului Colectiv de muncă nr. 1199/05.07.2023, a Regulamentului de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar O.M. nr. 5726/31.08.2016, Codul muncii - Legea nr. 53/2003, a Statutului Elevului aprobat prin O.M. nr. 5707/1 august 2024, a Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar O.M. nr. 5726/ 12 august 2024.
Art.2. Respectarea prezentului Regulament este obligatorie pentru directori, pentru personalul didactic de predare, pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic, pentru elevi și pentru părinți.
Art.3. Regulile de disciplină și obligațiile întregului personal, ale elevilor și ale părinților care decurg din prezentul Regulament sunt stabilite în vederea desfășurării în condiții optime și la standarde ridicate de calitate a procesului instructiv – educativ și a activităților conexe care se desfășoară în cadrul școlii.
Art.4. Prevederile prezentului Regulament se aplică și personalului angajat temporar, în cumul sau cu normă incompletă, persoanelor detașate în unitate, studenților aflați în practica pedagogică, îndrumătorilor acestora și personalului angajat pentru prestarea de servicii.
Art.5. Regulamentul de ordine interioară este adoptat în conformitate cu legislația în vigoare și nu i se substituie acesteia; necunoașterea prevederilor prezentului Regulament nu absolvă personalul școlii, elevii și părinții acestora de consecințele încălcării lui.
Art.6. Conducerea școlii, învățătorii și profesorii diriginți au obligația prelucrării prezentului Regulament tuturor elevilor și părinților acestora. Prezentarea acestui Regulament către personalul didactic auxiliar și nedidactic se va efectua de către conducerea școlii.
B. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ÎN UNITATEA ŞCOLARĂ
Programul de lucru în cadrul şcolii este următorul:
Clase |
Interval orar |
Durata |
Clasele pregătitoare |
8:00–11:50 - secția română 8:00- 12:50 - secția germană |
50 de minute ora de curs, 10 minute pauza |
Clasele I-IV |
8:00-12:50 |
50 de minute ora de curs, 10 minute pauza |
Clasele V-VIII |
Schimb I ( cls. a VII-a și a VIII-a ) 8:00-13:50 - secția română 8:00- 14:50 - secția germană
|
50 de minute ora de curs, 10 minute pauza |
Schimb II (cls. a V-a și a VI-a) 12:00-18.50 - secția română 13:00- 19:50 - secția germană |
50 de minute ora de curs, 10 minute pauza |
|
Clasele V-VIII Frecvență Redusă |
14:00-19:50 |
50 de minute ora de curs, 10 minute pauza |
În învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs. La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile de predare-învățare-evaluare acoperă 30-35 de minute, restul fiind destinat activităților liber alese, recreative.
Pentru clasele din învățământul gimnazial , ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră.
În situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele 5 minute se organizează activități de tip recreativ.
Intrarea elevilor în şcoala de pe Str. Școlii 6 A se face pe uşa laterală din partea stângă. Pe uşa de intrare a profesorilor vor putea intra numai acei elevi, însoţiţi de părinţi, care au aprobarea conducerii şcolii.
Orele de consultaţii acordate elevilor şi/sau părinţilor se vor desfăşura pe baza unui program stabilit şi aprobat de conducerea şcolii.
Program Secretariat: 8:00- 16.00, program cu publicul: 11:00-13:00.
Program Bibliotecă: 8:00-16:00.
Cabinetul de asistenţă psihopedagogică: programul conform unui orar stabilit în funcţie de cerinţele elevilor şi părinţilor, între orele 8:00-19:00, nedepășind 18 ore pe săptămâna.
Programul personalului de întreţinere şi îngrijire 7.30 - 19.50 în două schimburi, iar al fochiștilor 6.30-14.30.
C: MĂSURI DE SIGURANŢĂ ÎN ŞCOALĂ
Art.1. Accesul persoanelor în incinta unității școlare se face numai prin intrarea principală a unității.
Este permis numai accesul autovehiculelor care aparțin salvării, pompierilor, poliției, jandarmeriei, salubrizării, a acelora care aprovizionează unitatea cu materialele contractate, cu produsele destinate programului corn și lapte și a acelora care asigură intervenția operativă pentru remedierea unor defecțiuni ale rețelei electrice, de gaz, de apă, de telefonie.
Art. 2. Este interzisă părăsirea incintei unităţii şcolare în pauze (pericol de accidente rutiere şi întârzieri la ore). În cazul unor situaţii speciale, pentru a putea părăsi incinta şcolii, în timpul programului şcolar, elevii vor prezenta la ieşire un bilet de voie obţinut de la profesorul diriginte, profesorul de seviciu sau de la directorul şcolii.
Art.3. Accesul părinţilor în școală este permis numai în timpul pauzei, în baza verificării acestora și consemnarea în registrul de vizitatori, în care se menționează numele și prenumele, seria și numărul B.I./C.I., data și ora vizitei, scopul/persoana căutată.
Art.4. Accesul părinților în incinta/curtea școlii nu este permis la finalul programului școlar, în scopul preluării copilului de la școală. Elevii vor fi conduși de cadrul didactic al clasei până la poarta școlii, de unde vor fi preluați de părinți.
Art.5. Accesul altor persoane este stabilit numai după obținerea aprobării conducerii unității de învățământ.
Art.6. În situația organizării ședințelor cu părinții sau a altor întruniri cu caracter educativ, cultural, sportiv, etc. prevăzute a se desfășura în incinta școlii, organizatorul va solicita directorului școlii avizul, prezentând un referat care să conțină felul activității, locul organizării, ora de începere, durata. Organizatorul își asumă responsabilitatea respectării regulilor de disciplină, de ordine și de siguranță în școală.
Art.7. După terminarea orelor de curs și în timpul nopții clădirile școlii vor fi încuiate de către personalul administrativ după ce s-a verificat dacă au fost respectate măsurile de P.S.I. și de siguranță a imobilelor.
Art.8. În orice situaţie de urgenţă apărută în şcoală, profesorii vor anunţa conducerea şcolii, care va lua măsurile cuvenite.
Art.9. În situații obiective, cum ar fi epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale, cursurile școlare față în față pot fi suspendate pe o perioadă determinată, potrivit reglementărilor aplicabile.
Art.10. Suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face după caz:
- la nivel individual, la cererea părintelui, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/ autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecțiuni cronice, afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă. În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid.
- la nivelul unor formațiuni de studiu-clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ- la cererea directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității, cu informarea și aprobarea inspectoratului școlar.
Art.11. Suspendarea cursurilor este urmată de măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare prin modalități alternative stabilite de consiliul de administrație al unității de învățământ.
Art.12. Reluarea activităților didactice care presupun prezența fizică a elevilor în unitatea de învățământ preuniversitar se realizează cu respectarea prevederilor în vigoare.
Art.13. În situații speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale, pe o perioadă deteminată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar.
Art.14. Accesul persoanelor care nu au calitatea de elev sau angajat al unității de învățământ ( părinți, alți însoțitori etc. ) va fi interzis, în afara cazurilor excepționale, pentru care este necesară aprobarea conducerii unității de învățământ. Părinții/ Însoțitorii copiilor cu CES și dizabilități au acces în unitatea de învățământ, cu respectarea normelor de protecție sanitară necesare.
Art. 15. Pentru sprijinirea părinților în asigurarea participării la cursuri a beneficiarului primar minor și a respectării contractului educațional, unitatea de învățământ preuniversitar poate solicita intervenția direcțiilor generale județene de asistență socială și protecția copilului.
Art. 16. Directorul unității de învățămînt are obligația să anunțe serviciile de asistență socială (SPAS/DAS) și să contribuie la stabilirea unor măsuri de prevenire a abandonului școlar, în cazul beneficiarilor primari care înregistrează absențe la cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an școlar la disciplinele/modulele respective.
CAPITOLUL II
PERSONALUL DIDACTIC
Art.1. Personalul didactic al școlii trebuie să aibă o ținută demnă, în concordanță cu valorile pe care trebuie să le transmită elevilor, o vestimentație decentă și un comportament responsabil, încât să contribuie la menținerea și dezvoltarea capitalului de imagine al instituției școlare.
Art.2. Personalul din învățământul preuniversitar trebuie să îndeplinească condițiile de studiu cerute pentru postul ocupat și să fie apt din punct de vedere medical.
Art.3. Cadrele didactice își desfășoară activitatea profesională în acord cu misiunea instituției din care fac parte. Membrii personalului didactic au obligația de a-și acorda respect reciproc și de a colabora în vederea ducerii la îndeplinire a obligațiilor de serviciu.
Art.4. Toți salariații școlii au datoria de a se preocupa de conservarea și îmbunătățirea bazei materiale a școlii și de a utiliza cu responsabilitate resursele materiale din dotare. Sălile de clasă vor fi in responsabilitatea directă a profesorilor, a învățătorilor și a profesorilor diriginți care au obligația de a recupera contravaloarea daunelor produse.
Art.5. Este interzis consumul de băuturi alcoolice sau prezența sub influența alcoolului în incinta școlii. Fumatul în curtea şi în incinta școlii, de asemenea, este interzis conform Legii nr. 15/2016.
Art.6. Organizarea oricărui tip de manifestare colectivă cu caracter extrașcolar care se va desfășura prin implicarea cadrelor didactice și a elevilor școlii va fi supusă aprobării direcțiunii.
Art.7. In cazul în care un membru al personalului școlii nu poate fi prezent la program din motive medicale, are datoria să anunțe conducerea școlii la începutul zilei de concediu medical.
Art.8. Învățătorii și profesorii diriginți au obligația de a ține evidența scutirilor medicale și a cererilor părinților de scutire de frecvență și de a motiva absențele în maximum 7 zile de la reluarea activității elevului. Nerespectarea termenului de prezentare a documentelor menționate mai sus duce la declararea absenţelor ca nemotivate.
Art.9. Activitățile extracurriculare pe care învățătorul/profesorul diriginte le organizează cu colectivul de elevi, trebuie să se desfășoare în afara orelor de curs, să respecte regulile de siguranță și protecție individuală a elevilor; ele sunt aduse la cunoștiința și aprobate de conducerea școlii.
Art.10. Participarea elevilor la concursurile sportive este permisă, de regulă, în afara orelor de curs și va avea în vedere următoarele :
- cadrul didactic organizator/insoțitor/delegat al elevilor va prezenta directorului școlii un referat privind felul activității sportive, data și locul organizării, perioada de timp și organizatorul;
- cadrul didactic menționat la punctul anterior prezintă instructajul privind normele de protecția muncii, o declarație cu datele de identificare prin care își asumă responsabilitatea juridică a oricărui eveniment privind siguranța și integritatea elevului;
- se interzice colectarea sau favorizarea acțiunilor de colectare a unor fonduri materiale sau bănești de la elevii participanți/de la părinții acestora având ca destinație organizarea concursurilor sportive.
Art.11. Nu este permisă întârzierea profesorilor la ora de curs și nici utilizarea telefonului mobil în timpul acesteia.
Art.12. Personalul unității școlare își desfășoară activitatea pentru implementarea normelor specifice de asigurare a calității în învățământul preuniversitar.
Art.13. Personalul didactic are obligația de a participa la activități de formare continuă, în condițiile legii.
Art.14. Cadrele didactice au dreptul de a participa la toate ședințele consiliilor profesorale din unitățile de învățământ unde își desfășoară activitatea și au obligația de a participa la ședințele consiliului profesoral unde declară, în scris, la începutul fiecărui an școlar, că au normă de bază. Absența nemotivată de la ședințele consiliului profesoral din unitatea de învățământ unde are norma de bază se consideră abatere disciplinară (Art. 54, alin. 3 din O.M. nr. 5726/2024 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar) și se sancționează potrivit legislației în vigoare ( Art. 280, alin. 1 și 2 și art. 281, alin. 1 din Legea educației naționale nr.1/ 2011).
Art.15. Se interzice personalului didactic de predare să condiționeze evaluarea elevilor la clasă de obținerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la reprezentanții legali ai acestora. Astfel de practici, dovedite de organele abilitate, se sancționează conform legii.
Art.16. Profesorii și învățătorii nu au voie să scoată sub niciun motiv elevii de la ore fără aprobarea conducerii școlii.
Art.17. Profesorii pot să asigure o colaborare permanentă cu familia solicitând-o activ în formarea și educarea elevilor.
Art.18. Atribuții specifice ale cadrului didactic de serviciu se desfășoară în corpul A şi B cât şi în curtea școlii, parter, etajul I, etajul II.
- Prezența în școală a cadrului didactic de serviciu este obligatorie cu 10 minute înaintea începerii activității.
Își desfășoară activitatea în sectorul repartizat prin planificarea afișată de Comisia de organizare și control al serviciului pe școală.
- La încheierea orelor de curs asigură ieșirea din școală a elevilor.
Ia act de eventualele pagube produse în timpul pauzelor, stabilește identitatea autorului/autorilor și consemnează în registrul de procese-verbale.
- Cadrul didactic de serviciu poate lua hotărâri în funcție de situațiile care apar în timpul execitării atribuțiilor, asumându-și responsabilitatea pentru corectitudinea și consecințele deciziei sale.
- Colaborează cu personalul administrativ în menținerea curățeniei și păstrarea bunurilor materiale.
- Orice eveniment deosebit va fi adus la cunoștința directorului și consemnat în caietul de procese-verbale.
- Nu permite deplasarea școlarilor în afara spațiului curții, cu excepția acelora care merg în corpul A pentru ora de Educație fizică și spor.
- Este foarte atent la existența persoanelor străine în curtea școlii, având obligația de a interoga persoana/grupurile a căror prezență nu se justifică.
- La terminarea serviciului face inventarul cataloagelor împreună cu ceilalţi colegi de serviciu, le depun în dulapul pe care îl încuie.
Art.19. Este interzisă folosirea elevilor de către cadrele didactice în scopul unor servicii personale.
Art.20. Sunt interzise măsurile care pot limita accesul la educație al elevilor cum ar fi, de exemplu: interzicerea participării la cursuri sau sancționarea elevilor care nu poartă ținuta vestimentară stabilită de unitatea de învățământ sau a celor care au un comportament necorespunzător în timpul orelor.
Art.21. Personalului didactic îi este interzis să desfășoare și să încurajeze acțiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viața lui intimă, privată sau familială a acestuia sau ale celorlalți salariați din unitate.
Art.22. Personalului didactic îi este interzis să aplice pedepse corporale, precum și să agreseze verbal, fizic sau emoțional elevii/colegii.
Art.23. Personalul didactic are obligația de a veghea la siguranță elevilor, pe parcursul desfășurării programului școlar și a activităților școlare, extracurriculare/extrașcolare.
Art.24. Personalul didactic are obligația să sesizeze, după caz, instituțiile publice de asistență socială/educațională specializată, direcția generală de asistență socială și protecția copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor elevilor, inclusiv în legătură cu aspecte care le afectează demnitatea, integritatea fizică și psihică.
Art.25. Profesorul diriginte coordonează activitatea clasei din învățământul gimnazial.
Art.26. În învățământul primar, atribuțiile dirigintelui revin învățătorului/profesorului pentru învățământul primar.
Art.27. Activitățile specifice funcției de diriginte sunt prevăzute în fișa postlui cadrului didactic.
Art.28. Pentru realizarea unei comunicări constante cu părinții/ reprezentanții legali, profesorul diriginte stabilește, în acord cu aceștia, lunar, o întâlnire pentru prezentarea situației școlare a elevilor, pentru discutarea problemelor educaționale sau comportamentale ale acestora. În situații obiective cum ar fi: calamități, intemperii, pandemii, alte situații excepționale, aceste întâlniri se pot desfășura online, prin mijloace electronice de comunicare, în sistem de videoconferință. Întâlnirea cu părinții/ reprezentanții legali se recomandă a fi individuală. La această întâlnire poate participa și elevul.
Art.29. Pentru elevii scutiți medical, profesorul de educație fizică și sport consemnează în catalog, la rubrica respectivă, scutit medical în anul școlar, specificând totodată documentul medical, numărul și data eliberării acestuia. Documentul medical va fi atașat la dosarul personal al elevului, aflat la secretariat.
Art.30. Evaluarea în sistemul de învățământ preuniversitar se centrează pe competențe, oferă feedback real elevilor, părinților și cadrelor didactice și stă la baza planurilor individuale de învățare.
Art.31. Evaluarea rezultatelor la învățătură se realizează permanent, pe parcursul anului școlar.
Art.32. Rezultatele evaluării se comunică și se discută cu părinții/ reprezentanții legali.
Art.33. Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: Calificativul/ data, respectiv Nota/ data sau în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar.
Art.34. Cadrele didactice comunică în mod obligatoriu elevilor calificativele/ notele acordate, trecându-le în catalog și în carnetul de elev.
Art.35. Numărul de calificative/ note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămînal de ore prevăzut de planul-cadru. La fiecare disciplină numărul de calificative/ note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, dar nu mai mic de patru note pe an școlar pentru fiecare disciplină.
Art. 36. Elevii aflați în situație de corigență vor avea cu cel puțin o notă/un calificativ în plus față de numărul de note/calificative prevăzut, ultima notă/calificativ fiind acordat/ă, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar.
Art. 37. La finalul fiecărui interval de cursuri din structura anului școlar, se acordă câte o notă/calificativ la purtare, luând în considerare comportamentul elevului.
Art. 38. La sfârșitul fiecărui interval de cursuri, înv./institutorul/prof. pt. înv. primar/dirigintele consultă consiliul clasei pentru acordarea notei la purtare pentru intervalul respectiv, prin care este evaluat comportamentul elevului, precum și respectarea de către acesta a reglementărilor adoptate de unitatea de înv.
Art. 39. În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate, în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/ reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/ prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii CES sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat. Pentru respectiva oră de curs, elevului nu i se consemnează în catalog absența.
Art. 40. Pentru fraudă constantă la evaluările scrise, inclusiv la probele scrise din cadrul examenelor/concursurilor organizate la nivelul unității de învățământ, se acordă nota 1/calificativul Insuficient.
Art. 41. La sfârșitul anului școlar, cadrele didactice au obligația să încheie situația școlară a elevilor potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 42. Personalul didactic evaluează elevii și încheie mediile acestora potrivit reglementărilor în vigoare din ROFUIP, Ordin Nr. 4183, publicat în M. Of. Nr. 675/6. VII. 2022.
Art. 43. Evaluarea personalului didactic se realizează în baza fișelor de evaluare aduse la cunoștință la începutul anului școlar.
CAPITOLUL III
PERSONAL DIDACTIC AUXILIAR ȘI NEDIDACTIC
Art.1. Personalul didactic auxiliar și nedidactic al școlii are obligația să manifeste un comportament de înaltă ținută morală și profesională în cadrul școlii și în afara ei, încât să contribuie la menținerea și dezvoltarea capitalului de imagine al instituției școlare.
Art.2. Personalul didactic auxiliar își desfășoară activitatea profesională în acord cu misiunea instituției din care fac parte. Membrii personalului didactic auxiliar și nedidactic au obligația de a-și acorda respect reciproc și de a colabora în vederea ducerii la îndeplinire a obligațiilor de serviciu.
Art.3. Toți salariații școlii au datoria de a se preocupa de conservarea și îmbunătățirea bazei materiale a școlii și de a utiliza cu responsabilitate resursele materiale din dotare.
Art.4. Este interzis consumul de băuturi alcoolice sau prezența sub influența alcoolului în incinta școlii a personalului. Fumatul în curtea şi în incinta școlii de asemenea este interzis conform Legii nr.15/2016.
Art.5. Personalul didactic auxiliar și nedidactic are obligația de a stabili și promova în relația cu elevii și părinții acestora principiile corectitudinii și respectului reciproc, de a manifesta transparentă și deschidere pentru comunicare. Acestora le este interzis:
- să adreseze cuvinte jignitoare și/sau umilitoare elevilor,
- să recurgă la agresiuni fizice sau gesturi care să exceadă relația profesor – elev,
- să folosească elevii în scopul unor servicii personale, în școală sau în afara școlii,
- să exploateze informativ elevii în scopul satisfacerii unor interese personale sau al denigrării unor colegi.
Art.6. Prezenţa la activitate şi respectarea programului de muncă stabilit sunt obligatorii. Învoirea de la program se acceptă pe baza cererii scrise şi aprobată de conducerea şcolii. Întîrzierea sau absența de la program se va comunica din timp conducerii, pentru a lua măsurile organizatorice ce se impun. Concediile medicale se anunță la secretariatul școlii în cel mai scurt timp și se depun în momentul în cae persoana se întoarce la școală, astfel încât să poată fi luate în calcul de operatorul de salarii din luna respectivă.
Art.7. Personalul de întreținere și curățenie va asigura curățenia, igiena și intreținerea spațiilor școlare, a curții și a instalațiilor anexe.
Art.8. Personalul nedidactic are drepturile și obligații prevăzute de legislația în vigoare și de contractele colective de muncă aplicabile.
Art.9. Programul personalului nedidactic se stabilește de către administratorul de patrimoniu potrivit nevoilor unității de învățământ și se aprobă de către directorul/ directorul adjunct al unității de învățământ.
Art.10. Evaluarea personalului didactic auxiliar se realizează în baza fișelor de evaluare aduse la cunoștință la începutul anului școlar.
Art.11. Evaluarea personalului nedidactic se realizează în perioada 1-31 ianuarie a fiecărui an, pentru anul calendaristic anterior.
CAPITOLUL IV
ELEVII
Art.1. Beneficiarii primari ai educației sunt elevii.
Art.2. Dobândirea calității de beneficiar primar al educației se face prin înscrierea într-o unitate de învățământ.
Art.3. Înscrierea se aprobă de către consiliul de administrație, respectând legislația în vigoare.
Art.4. Calitatea de elev se exercită prin participarea la activitățile existente în programul unității de învățământ.
Art.5. Calitatea de elev se dovedește cu carnetul de elev, vizat la începutul fiecărui an școlar de către unitatea de învățământ la care este înscris elevul.
Art.6. Elevii, ca membrii ai comunității școlare, beneficiază de toate drepturile și îndeplinesc toate îndatoririle pe care le au în calitate de elevi și cetățeni.
- Elevii se bucură de toate drepturile constituționale.
- Nicio activitate organizată în unitatea de învățământ nu poate leza demnitatea sau personalitatea elevilor.
- Elevii beneficiază de învățământ gratuit şi şcolarizare în limba maternă, în condiţiile legii.
- Elevii pot beneficia gratuit de baza materială şi sportivă a școlii.
- În timpul şcolarizării elevii pot beneficia de asistenţă psihopedagogică şi consiliere școlară, profesională gratuită.
- Elevii au dreptul să fie evidențiați și să primească premii și recompense pentru rezultate deosebite obținute la activitățile școlare și extrașcolare, precum și pentru atitudine civică exemplară.
- Elevii primesc gratuit manuale școlare.
- Elevii pot constitui Consiliul elevilor, format din liderii elevilor de la fiecare clasă.
- Elevii au dreptul să participe la activitățile extrașcolare organizate de unitatea de învățământ, precum și la cele care se desfășoară în palatele și în cluburile elevilor, în cluburile și în asociațiile sportive, în bazele sportive și de agrement, în taberele și în unitățile conexe inspectoratelor școlare.
î) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, feroviar, pe tot parcursul anului.
- Elevilor le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri și în asociații științifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se organizează și funcționează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul unității de învățământ.
- Elevii cu aptitudini și performante școlare excepționale, pot promova 2 ani într-un an școlar, conform metodologiei elaborate de MEC.
- Elevii au dreptul de a-și exprima opțiunea pentru disciplinele din curriculumul la decizia școlii, aflate în oferta educațională a unității de învățământ.
- Elevii au dreptul de a întrerupe-relua studiile și de a beneficia de transfer între tipurile de învățământ, în conformitate cu legislația în vigoare.
- La sfârșitul clasei pregătitoare și al clasei I elevii nu pot fi lăsați repetenți. În situația în care, pe durata clasei pregătitoare ori a clasei I, elevii manifestă dificultăți de învățare, menționate în raportul de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor față de învățare, rămân în colectivele în care au învățat și intră, pe parcursul anului școlar următor, într-un program de remediere/recuperare școlară, realizat de un învățător/institutor/profesor pentru înv. primar împreună cu un specialist de la CJRAE. În situația în care, pe durata clasei pregătitoare sau a clasei I, elevul acumulează absențe ca urmare a unor probleme medicale sau se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare școlară, părinții/ reprezentanții legali pot depune la unitatea de învățământ o solicitare de retragere a elevului în vederea reînscrierii în anul școlar următor, în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras; la cererea motivată a părintelui, reînscrierea se poate face și în anul școlar în care s-a solicitat retragerea, în clasa anterioară nivelului din care s-a retras elevul.
- În limita a 40 de ore de curs pe an școlar, fără a depăși 20% din numărul orelor alocate unei discipline, absențele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui sau reprezentantului legal al elevului, adresate învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unității de învățământ.
- La cererea scrisă a directorilor unităților de învățământ cu program sportiv suplimentar, a profesorilor-antrenori din unitățile de învățământ cu program sportiv integrat, a directorilor cluburilor sportive școlare/ asociațiilor sportive școlare sau a conducerilor structurilor naționale sportive, directorul unității de învățământ aprobă motivarea absențelor elevilor care participă la cantonamente și la competiții de nivel local, județean, regional, național și internațional.
- Directorul unității de învățământ aprobă motivarea absențelor elevilor care participă la mobilități în scop educațional, în conformitate cu prevederile art. 131, alin. (5) din Legea înv. preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
- Elevii retrași se pot reînmatricula, la cerere, de regulă la începutul anului școlar, la același nivel/ ciclu de învățământ și aceeași formă de învățământ, cu susținerea, după caz, a examenelor de diferență, redobândind calitatea de elev.
- La sfîrșitul clasei pregătitoare și clase I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor făță de învățare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an școlar se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil în colaborare cu profesorul consilier școlar, pe secțiunea specifică, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.
ș) Sunt declarați promovați elevii care, la sfârțitul anului școlar, obțin la fiecare disciplină de studiu/ modul cel puțin media anuală 5,00/calificativul Suficient, iar la purtare, media anuală 6,00/calificativul Suficient.
- t) Sunt declarați amânați elevii cărora nu li se poate definitiva situația școlară la una sau mai multe discipline de studiu/ module din următoarele motive: au absentat, motivat sau nemotivat, la cel puțin 50% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an școlar la disciplinele/ modulele respective și nu au un număr minim de calificative/ note prevăzut de prezentul regulament; au fost scutiți de frecvență de către directorul unității de învățământ în urma unor solicitări oficiale, pentru perioada participării la festivaluri și concursuri interne și internaționale, cantonamente; au beneficiat de bursă în străinătate, recunoscută de ME; au urmat studii pentru o perioadă determinată de timp, în alte țări; nu au un număr suficient de calificative/ note necesar pentru încheierea mediei/ mediilor sau nu au calificative/ medii anuale la disciplinele/ modulele respective consemnate în catalog de către cadrul didactic din alte motive decât cele de mai sus, neimputabile personalului didactic de predare.
ț) Încheierea situației școlare a elevilor amânați se face înaintea sesiunii de corigențe, într-o perioadă stabilită de consiliul de administrație. Elevii care nu promovează la una sau două discipline se pot prezenta la sesiunea de examene de corigență. Elevii declarați amânați din clasa preșătitoare, respectiv din clasa I care nu se prezintă la sesiunile de examinare sunt reînscriși în clasa pentru care nu s-a încheiat situația școlară.
- u) Sunt declarați corigenți elevii care obțin calificativul Insuficient/mediile anuale sub 5,00 la mai mult de două discipline de studiu/ module care se finalizează la sfârțitul anului școlar, precum și elevii amânați care nu promovează examenul de încheiere a situației școlare la cel mult două discipline de studiu.
- v) Sunt declarați repetenți:
Elevii care au obținut calificativul Insuficient/mediile anuale sub 5,00 la mai mult de două discipline de învățământ/ module care se finalizează lasfârțitul anului școlar care se finalizează la sfârșitul anului școlar,
- Elevii care au obținut la purtare calificativul anual Insuficient/media anuală mai mică decât 6,00,
- Elevii care nu au promovat examenele de corigență în sesiunea specială organizată potrivit reglementărilor în vigoare,
- Elevii corigenți care nu se prezintă la sesiunea de examen de corigență,
- Elevii amânați care nu se prezintă la sesiunea de încheiere a situației școlare la cel puțin o disciplină. Încheierea situației școlare a elevilor amânați se face înaintea sesiunii de corigențe, într-o perioadă stabilită de consiliul de administrație.
Elevii declarați repetenți se pot înscrie, la cerere, în anul școlar următor în clasa pe care o repetă, la aceeași unitate de învățământ, inclusiv cu depășirea numărului maxim de elevi la clasă prevăzut de lege sau se pot transfera la o altă unitate de învățământ.
- w) Elevii din înv. obligatoriu care au acumulat un număr de absențe nemotivate ca au condus la imposibilitatea finalizării a 2 ani școlari consecutivi sunt considerați în situație de abandon școlar și sunt radiați din evidențele școlare. Aceștia pot fi reînscriși, la cerere, la nivelul clasei pe care au abandonat-o.
- x) Elevii au dreptul să se transfere de la o clasă la alta, de la o unitate de învățământ la alta, cu aprobarea consiliului de administrație al unității de învățământ la care se solicită transferul și cu avizul consultativ al consiliului de administrație al unității de învățământ de la care se transferă. Transferul de la o clasă la alta se face în limita efectivelor maxime de elevi la clasă, potrivit legislației în vigoare (Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, art. 23, alin. 1, c și alin. 4, b ). Nu sunt acceptate transferurile efectuate la început de ciclu de învățământ întrucât colectivele de elevi sunt formate respectându-se prevederile legale în vigoare, referitoare la echilibrul numeric și componența echilibrată de fete și băieți.
- y) Elevii care suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratoriicronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/ autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecțiuni cronice, afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă, la cerea părintelui, cu avizul și recomandările specifice medicului curant, vor desfășura activitatea didactică în sistem hibrid.
- z) Învățământul obligatoriu este învățământ cu frecvență. Pentru persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar și mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, învățământul obligatoriu se poate organiza și în forma de învățământ cu frecvență redusă, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației sau prin programul A doua șansă.
Art.7. Elevii duc la îndeplinire toate prevederile specifice Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar de stat și prezentului Regulament.
Aceștia își exercită calitatea de elev respectând următoarele reglementări:
- Să frecventeze cu regularitate cursurile şcolii, să respecte programul de lucru fixat prin schema orară.
- Să respecte ROI-ul și deciziile unității de învățământ.
- Să sesizeze reprezentanții unității de învățământ cu privire la orice situație care ar pune în pericol siguranța elevilor și a profesorilor.
- Să fie prezenţi la şcoală cu 15 minute înainte de începerea cursurilor; accesul în şcoală/clasă după începerea orei de curs nu este permis; şcolarul primeşte absență nemotivată; elevul nu solicită învăţătorului/profesorului învoire în timpul programului decât în caz de necesitate şi numai cu aprobarea învăţătorului/profesorului sau a profesorului diriginte care îşi asumă responsabilitatea deciziei.
- Să aibă în şcoală şi la toate activitățile organizate de aceasta un comportament şi o ţinută vestimentară decentă și adecvată, conform legislației în vigoare și regulamentului unității de învățământ preuniversitar.
- Să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite şi să le restituie în stare bună; în cazul pierderii/deteriorării elevul aduce un manual identic sau va achita la serviciul contabilitate contravaloarea lui.
- Să aibă asupra lui carnetul de elev, să-l prezinte cadrului didactic pentru consemnarea notei şi părinţilor pentru luare la cunoştinţă.
- Să anunţe părinţii când aceştia sunt solicitaţi de învăţător/profesor diriginte/directorii şcolii.
- Să aplice prevederile Regulamentului de protecţie individuală şi sănătate în muncă, să respecte regulile de circulaţie rutieră în deplasarea la / de la şcoală / de la un corp de clădire la celălalt.
- Să folosească civilizat şi corect grupurile sanitare.
- Să utilizeze raţional sursele de apă şi energie electrică.
- Să nu părăsească curtea şcolii decât pentru deplasarea de la un corp de clădire al instituţiei la celălalt, pentru desfășurarea orelor de Educatie fizica şi sport; nerespectarea acestei prevederi și consecințele cad în răspunderea elevului.
- Să utilizeze pentru intrarea / ieşirea în / din şcoală numai spaţiile destinate în acest scop.
- Să manifeste înțelegere, toleranță și respect față de întreaga comunitate școlară: elevii și personalul unității de învățământ.
- Să anunțe, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul părinților, tutorilor sau susținătorilor legali; să se prezinte la cabinetul medical și, în funcție de recomandările medicului, mai ales în cazul unei afecțiuni contagioase, să nu pună în pericol sănătatea colegilor și a personalului didactic.
- Elevii scutiți de efort fizic au obligația de a fi prezenți la orele de educație fizică și sport, fără a li se acorda calificative/note și fără a li se încheia media la această disciplină. Aceștia nu sunt obligați să vină în echipament sportiv, dar trebuie să aibă încălțăminte adecvată pentru sălile de sport. Absențele la aceste ore se consemnează în catalog. Acestora cadrul didactic le poate atribui sarcini organizatorice care vor avea în vedere recomandările medicale, de exemplu: arbitraj, cronometrare, măsurare, înregistrarea unor elemente tehnice, ținerea scorului etc.
- Actele medicale pe baza cărora se face motivarea absențelor sunt, după caz: adeverință eliberată de medicul cabinetului școlar, de medicul de familie sau medicul de specialitate, adeverință/certificat medical/foaie de externare/scrisoare medicală eliberat(ă) de unitatea sanitară în care elevul a fost internat. Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului școlar sau a medicului de familie care are în evidență fișele medicale/carnetele de sanătăte ale elevilor.
- Actele pe baza cărora se face motivarea absențelor se prezintă în termen de 7 zile de la reluarea activității elevului și sunt păstrate de către învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte pe tot parcursul anului școlar; nerespectarea termenului atrage declararea absențelor ca nemotivate.
- La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
- Să respecte drepturile de autor și să recunoască apartenența informațiilor prezentate în lucrările elaborate.
Art.8. Este interzis elevilor:
- a) să distrugă, să modifice sau să completeze documentele școlare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev sau orice alte documente din aceeași categorie sau să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de învățământ;
- b) să dețină, să consume sau să comercializeze, în unitatea de învățământ, băuturi alcoolice, droguri, substanțe etnobotanice, tutun, țigări electronice, băuturi energizante sau alte substanțe interzise şi să organizeze sau să participe la jocuri de noroc;
- c) să introducă și să difuzeze , în unitatea de învățământ preuniversitar, materiale care, prin conținutul lor, atentează la independență, suveranitatea, unitatea și integritatea națională a țării, care promovează idei antițigăniste, conform Legii nr. 2/2021;
- d) să introducă și/sau să facă uz în spațiul unității de învățământ de orice tip de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniţie, petarde, pocnitori, sprayuri lacrimogene, paralizante sau alte asemenea care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și psihică a elevilor și a personalului unității de învățământ;
- e) să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul unităţii de învăţământ;
- f) să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în spațiul umităților de învățământ;
- g) să utilizeze în timpul orelor de curs, al pauzelor, al examenelor și al concursurilor, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfățoară în afara unității de învățământ, telefoanele mobile și oricare alt echipament de comunicații electronice ; prin excepție de la această prevedere, este permisă utilizarea acestora în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrelor didactice, în situația folosirii lor în procesul educativ. Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt puse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă;
- h) să vină la şcoală cu obiecte de valoare sau obiecte care nu sunt necesare procesului de învăţământ;
- i) să staţioneze în clasă, pe holuri, în curtea şcolii după terminarea orelor de curs;
- j) să se lase provocați de grupuri de elevi sau alte persoane din afara școlii;
- k) să provoace, să instige și să participe la acte de violență în unitatea de învățământ și în afara ei;
- l) să polueze fonic (să țipe, să fluiere, etc);
- m) să alerge în clasă și pe coridor;
- n) să părăsească instituția în timpul orelor de curs sau în pauze;
- o) accesul pe terenul de sport, în timpul orelor de curs, pentru a preveni accidentările și situațiile neplăcute este permis doar în prezența și sub supravegherea cadrului didactic al clasei;
- p) să modifice sau să completeze documente școlare, precum carnete de note, note de la probele de evaluare date și orice alte documente din aceeași categorie;
- q) să lipsească de la școală fără un motiv întemeiat și adus la cunoștința învățătorului/ dirigintelui clasei.
- r) să invite sau să faciliteze intrarea în școală a persoanelor străine, fără acordul conducerii școlii și al cadrelor didactice;
- s) să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ;
ș) să se joace în pauze cu diverse obiecte precum: mingi, sticle, conuri de brad, crengi, obiecte tăioase, ascuțite care pot provoca vătămări persoanelor aflate în apropiere; Mingea se folosește doar la ora de educație fizică;
- t) să se plimbe în școală cu: biciclete, trotinete, scutere;
ț) să lanseze anunțuri false către serviciile de urgență;
- u) să poarte la școală piese vestimentare neadecvate mediului școlar, precum: pantaloni rupți și/ sau scurți, tricouri rupte și/ sau scurte, foarte mulate, decoltate;
- v) să utilizeze un limbaj trivial sau invective în perimetrul școlar;
- w) să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ.
Art.9. Sancțiunile pentru faptele ce contravin prezentului Regulament sunt:
|
SANCȚIUNEA |
ABATEREA |
SCĂDEREA NOTEI LA PURTARE |
OBSERVAȚIE |
1 |
Observaţie individuală |
· Indisciplină moderată la orele de curs · Ţinută neregulamentară · Distrugerea bunurilor şcolii neintenţionat · Nepredarea neintenționată a telefoanelor mobile, la începutul orelor, în locurile special amenajate din sala de clasă, astfel încât acestea să nu deranjeze procesul educativ
|
NU |
Se consemnează în catalog și procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al consiliului clasei |
2 |
Mustrare scrisă |
· Limbaj necorespunzător · Furt de la colegi sau din şcoală · Distrugerea bunurilor şcolii intenţionat şi în mod repetat · Violenţa moderată · Nepredarea intenționată, în mod repetat, a telefoanelor mobile, la începutul orelor, în locurile special amenajate din sala de clasă, astfel încât acestea să nu deranjeze procesul educativ · Utilizarea necorespunzătoare a soluțiilor dezinfectante |
DA |
Se consemnează în catalog, iar procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al consiliului clasei
Se consemnează în catalog și în registrul matricol, iar procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al consiliului clasei și al consiliului de administrație
|
3 |
Predarea telefonului mobil la secretariatul școlii |
· Utilizarea telefonului mobil în timpul orelor/ pauzele, adică programului școlar |
DA ( la a doua abatere, cu 1 punct) |
|
4 |
Retragerea temporară sau definitivă a bursei |
· Distrugerea bunurilor şcolii intenţionat-acte de vandalism · Fumatul în incinta școlii · Limbaj trivial · Prezentarea adeverințelor medicale false · Modificarea notelor din carnetul elevului · Violenţa extremă |
DA |
|
5 |
Mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi şcoală(doar în înv. gimnazial) |
· Abateri repetate de la disciplina școlară · Practicarea jocurilor de noroc · Jigniri aduse personalului didactic și nedidactic · Fapte de violență · Distrugere de bunuri |
DA |
|
6. |
Participarea și prezentarea abaterilor disciplinare în Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție, a discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității |
· Acte de vandalism · Furt în incinta școlii · Violență repetată, fizică și verbală, față de colegi, profesori, personal didactic auxiliar și nedidactic · Limbaj necorespunzător față de personalul didactic · Deranjarea/ întreruperea orelor de curs, în mod repetat și intenționat · Sfidarea Regulamentului de organizare și funcționare al școlii |
DA |
Se consemnează în catalogul clasei, iar procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al comisiei
|
7. |
Suspendarea elevului pe o durată limitată de timp (maximum 5 zile lucrătoare, nu mai mult de 15 zile lucrătoare pe an), conform legii (doar în înv. gimnazial) |
· Fapte de violență · Distrugerea bunurilor școlare în mod repetat |
DA |
Se consemnează în catalog și în registrul matricol, iar procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al consiliului clasei și al consiliului de administrație |
8. |
Preavizul de exmatriculare (doar în înv. gimnazial) |
· Fapte grave de violență/ încălcarea gravă a regulamentelor în vigoare · Situații foarte grave, când prezența elevului în școală pune în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală |
DA |
Se consemnează în catalog și în registrul matricol, iar procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al consiliului clasei și al consiliului de administrație |
9. |
Exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de înv. și în același an de studiu (doar în înv. gimnazial) |
· Abateri deosebit de grave, care au pus în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală |
DA |
Se consemnează în catalog și în registrul matricol, iar procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al consiliului profesoral și al consiliului de administrație |
10. |
Exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de înv. și în același an de studiu (doar în înv. gimn.) |
· Abateri deosebit de grave, care au pus în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală și care, în urma evaluării realizate de consilierul școlar după perioada de exmatriculare, dovedesc incapacitate de a se reintegra în același colectiv de elevi sau de cadre didactice |
DA |
Se consemnează în catalog și în registrul matricol, iar procesul-verbal este consemnat în registrul de procese-verbale al consiliului profesoral și al consiliului de administrație |
Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/ tutorilor legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.
Pentru toți elevii din înv. primar, la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nemotivate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu va fi scăzut calificativul anual la purtare, gradual, de la Foarte bine la Bine, Suficient, Insuficient.
Pentru toți elevii din înv. gimnazial, la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu va fi scăzută media anuală la purtare, cu câte un punct.
Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la punctele 1,2,3,4,5 dă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de cel puţin 6 săptămâni de şcoală până la încheierea modulului, prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, se poate anula.
Anularea este decisă de cel care a aplicat sancţiunea.
Contestaţiile împotriva sancţiunilor se adresează, în scris, consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii.
Contestaţia se soluţionează în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia la secretariatul unităţii de învăţământ.
Hotărârea consiliului de administraţie este definitivă.
În situația în care elevul folosește telefonul mobil în timpul orelor/ pauzelor, fără permisiunea cadrului didactic, acestuia îi va fi luat telefonul și depus la secretariat. Ridicarea telefonului poate fi făcută doar de către unul din părinții elevului. Dacă situația se repetă și a doua oară, telefonul va fi din nou luat și dus la secretariat. La două abateri elevului îi va fi scăzută nota la purtare cu un punct.
În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate, în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc.
Art.10. Comportamentul elevilor:
- Este interzis elevilor să aducă/să invite în clasă, în școală, în curtea școlii persoane străine;
- Relațiile dintre elevi, dintre fete și băieți în special trebuie să se bazeze pe respect reciproc;
- Elevii nu solicită învoire în timpul orelor de curs decât în situații excepționale, cu știința părintelui care confirmă cererea de învoire și a profesorului diriginte; în timpul învoirii elevul își asumă protecția individuală; școala este exonerată de orice consecință a eventualelor incidente ce ar putea afecta siguranța elevului;
- Se interzice cu desăvârșire mestecatul gumei în timpul orelor/ pauzelor;
- Nu se aruncă niciun fel de obiect pe geamuri, nu se lasă murdărie în bănci, nu se aruncă apa folosită la ora de desen prin clasă, nu se flosesc markerele în alt scop decât cel didactic;
- Se interzice tuturor elevilor să se apropie, să manipuleze sau să folosească instalațiile electrice, aparatele și materialele de laborator, instalațiile de apă, aparatura sportivă, în absența cadrelor didactice;
- Elevii care perturbă procesul de învățământ prin vociferări, injurii sau alte activități diferite de cele instructiv educative vor fi sancționați conform regulamentului școlar.
Art.11. Ținuta elevilor:
- Ținuta obligatorie în şcoală este alcătuită din pantalon/ fustă, cămașă/ bluză în culori decente care să nu deranjeze vizual perturbând activitatea didactică.
- Este interzisă purtarea unor articole vestimentare nepotrivite, accesoriilor care nu se integrează mediului şcolar ( pantaloni rupți, bluze prea mulate, prea scurte și decoltate...)
Art.12. Păstrarea bunurilor şcolii:
- Mobilierul din sălile de clasă, din laboratoare, din sala de sport și materialul didactic aflat în dotarea școlii trebuie folosite cu responsabilitate;
- Elevii care produc stricăciuni sau deteriorează bunurile din dotarea școlii au obligația să repare sau să înlocuiască (dupa caz) obiectele deteriorate sau să achite contravaloarea pagubelor produse. În cazul în care vinovatul nu poate fi identificat, răspunderea revine colectivului de elevi care a folosit sala sau echipamentul/materialul respectiv;
- În cazul distrugerii sau deteriorării manualelor școlare primite gratuit, elevii vinovați înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu și tipului de manual deteriorat. În caz contrar, elevii vor achita contravaloarea manualelor respective. Elevii nu pot fi sancționați cu scăderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor școlare.
- Elevii care întârzie returnarea cărților împrumutate de la biblioteca școlii peste termenul legal de 10 zile lucrătoare vor fi atenționați de către bibliotecar.
Art.13. Recompensarea elevilor
Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense:
- Evidenţiere, de către profesor/ director, în faţa colegilor clasei;
- Evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de şcoală sau în faţa consiliului profesoral;
- Comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat;
- Burse de merit și de excelență olimpică I și II, după caz, sau alte recompense materiale acordate de stat, de agenţi economici, de sponsori, de parteneri sau de autorități publice locale sau județene;
- Premii, diplome, medalii;
- Recomandare pentru a beneficia, cu prioritate, de excursii sau în tabere de profil din ţară şi din străinătate;
- Premiul de onoare al unității de învățământ preuniversitar.
CAPITOLUL V
PĂRINŢII
Art.1. Părinții/tutorii/reprezentanții legali ai elevului sunt parteneri educaționali principali ai unității de învățământ.
Art. 2. Părinții/ reprezentanții legali ai elevilor încheie cu unitatea de învățământ preuniversitar un contract educațional în care sunt înscrise drepturile și obligațiile reciproce.
Art.3. Părinții/tutorii/reprezentanții legali ai elevului au obligația de a asigura frecvența școlară a elevului în învățământul obligatoriu și de a lua măsuri pentru școlarizarea copilului până la finalizarea studiilor.
Art.4. Colaborarea părinților cu unitatea de învățământ, armonizarea opțiunilor acestora cu oferta educațională, realizarea scopurilor finale pe care și le propun atât părinții cât și școala sunt obiective majore. Părinții/ tutorii/ reprezentanții legali au obligația ca cel puțin o dată pe lună, să ia legatura cu dirigintele/ învățătorul pentru a cunoaște evoluția copilului lor, prin mijloace stabilite de comun acord. Prezența părintelui/ tutorelui/ reprezentantului legal va fi consemnată în caietul cadrului didactic, cu nume, dată și semnătură.
Art.5. Părintele/ tutorele/ reprezentantul legal care nu asigură școlarizarea elevului, în perioada învățământului obligatoriu este sancționat, conform legislației în vigoare, cu amendă cuprinsă între 100 lei și 1000 lei ori este obligat să presteze muncă în folosul comunității.
Art.6. La înscrierea copilului/elevului în unitatea de învățământ, părintele sau reprezentantul legal are obligația de a prezenta documentele medicale solicitate, în vederea menținerii unui climat sănătos la nivelul grupelor/ claselor pentru a evita degradarea stării de sănătate a celorlalți elevi din colectivitate.
Art.7. Părintele/ tutorele/ reprezentantul legal al elevului din învățământul primar are obligația să îl însoțească până la intrarea în unitatea de învățământ, iar la terminarea activităților educative/ orelor de curs să îl preia. În cazul în care părintele/ tutorele/ susținătorul legal nu poate să desfășoare o astfel de activitate, împuternicește o altă persoană. Preluarea elevului se va face de la poarta școlii, unde elevii vor fi aduși de cadrul didactic al clasei.
Art.8. Părintele/ tutorele/ susținătorul legal răspunde material pentru distrugerea bunurilor din patrimoniul unității de învățământ, cauzate de elev.
Art.9. Părintele/ reprezentantul legal al elevului din învățământul obligatoriu are obligația de a-l susține pe acesta în activitatea de învățare desfășurată, inclusiv în activitatea de învățare realizată prin intermediul tehnologiei și a internetului și de a colabora cu personalul unității de învățământ pentru desfășurarea în condiții optime a acestei activități.
Art.10. Părinții/ Aparținătorii nu au acces în curtea școlii și nu vor însoți copiii în clădirea acesteia, cu excepția cazurilor speciale, pentru care există aprobarea conducerii școlii.
Art.11. În situația în care, pe durata clasei pregătitoare ori a clasei I, elevul acumulează absențe ca urmare a unor probleme medicale sau se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare școlară, părinții sau reprezentanții legali pot depune la unitatea de învățământ o solicitare de retragere a elevului în vederea reînscrierii în anul școlar următor, în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras; la cererea motivată a părintelui, reînscrierea se poate face și în anul școlar în care s-a solicitat retragerea, în clasa anterioară nivelului din care s-a retras elevul. Acest lucru se realizează în urma evaluării nivelului dezvolării copilului și consilierii părinților privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al elevului.
Art.12. Părinții/ aparținătorii nu vor avea acces în curtea unității de învățământ și nu vor putea însoți copiii în unitatea de învățământ, cu excepția ceremoniilor de deschidere a anului școlar sau a cazurilor speciale pentru care există aprobarea conducerii școlii.
Art.13. Se interzice oricăror persoane agresarea fizică, psihică, verbală etc. a copiilor/ elevilor și personalului unității de învățământ.
Art.14. Adunarea generală a părinților constituită din toți părinții, tutorii sau susținătorii legali ai elevilor din clasă hotărăște cu privire la susținerea cadrelor didactice și a echipei menageriale a unității de învățământ privind activitățile și auxiliarele didactice și mijloacele de învățământ utilizate în demersul de asigurare a condițiilor necesare educării copiilor.
Art.15. Comitetul de părinți al clasei de elevi se alege în fiecare an școlar în ședința cu părinții clasei, convocată de diriginte/învățător care prezidează ședința. Convocarea ședinței pentru alegerea comitetului de părinți al clasei are loc în primele 15 zile de la începerea cursurilor anului școlar.
Comitetului de părinți al clasei este compus din trei persoane care au următoarele funcții: președinte şi 2 membri. Dirigintele/învățătorul clasei poate convoca ședințele cu părinții ori de câte ori este necesar.
Comitetului de părinți al clasei reprezintă interesele părinților elevilor clasei în adunarea generală a părinților, în consiliul profesoral, în consiliul clasei și în relațiile cu echipa managerială.
Art.16. Comitetul de părinți are următoarele atribuții:
- Sprijină conducerea școlii și dirigintele/învățătorul în întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a clasei și a unității de învățământ;
- Sprijină conducerea școlii și dirigintele/învățătorul în activitatea de consiliere și orientare socioprofesională;
- Sprijină dirigintele/învățătorul în organizarea și desfășurarea unor activități extrașcolare și extracurriculare;
- Are inițiativă și se implică în îmbunătățirea condițiilor de studiu ale elevilor clasei;
- Atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuții financiare sau materiale, susțin programe de modernizare a activității educative și a bazei materiale din clasă și din școală;
- Susține organizarea și desfășurarea de programe de prevenire și combatere a violenței, de asigurare a siguranței și securității, de combatere a discriminării și de reducere a absenteismului în mediul școlar.
Art.17. Comitetul de părinți poate decide să susțină, inclusiv financiar prin Asociația de părinți cu personalitate juridică, cu respectarea prevederilor legale în domeniul financiar, întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a clasei. Hotărârea comitetului de părinți nu este obligatorie.
Atr.18. Sponsorizarea unei clase se face cunoscută comitetului de părinți și nu atrage după sine drepturi suplimentare pentru elevi sau părinți/ tutori/ susținători legali.
Art.19. Este interzisă și constituie abatere disciplinară implicarea elevilor sau a personalului din unitatea de învățământ în strângerea și/ sau gestionarea fondurilor.
Art.20. La nivelul unității de învățământ funcționează Consiliul reprezentativ al părinților compus din președinții comitetelor de părinți. Acesta este o structură fără personalitate juridică, a cărei activitate este reglementată printr-un regulament adoptat prin hotărârea adunării generale a președinților comitetelor de părinți pe clasă din unitatea de învățământ, care nu are patrimoniu, nu are buget de venituri și cheltuieli, nu are dreptul de a colecta cotizații, donații și a primi finanțări. Se poate implica în activitățile unității de învățământ prin acțiuni cu caracter logistic-voluntariat.
Consiliul reprezentativ al părinților își desemnează președintele și 2 vicepreședinți. Se poate întruni în ședințe ori de câte ori este necesar și desemnează reprezentanții părinților în organismele de conducere și comisiile unității de învățământ.
Art.21. Consiliul reprezentativ al părinților este întrunit statutar în prezența a două treimi din numărul total al membrilor, iar hotărârile se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea simplă a voturilor celor prezenți. În situația în care nu se întrunește cvorumul, ședința se reconvoacă pentru o dată ulterioară, fiind statutară în prezența a jumate plus 1 din totalul membrilor.
Art.22. Consiliul reprezentativ al părinților are următoarele atribuții:
- Sprijină unitatea de învățământ în organizarea și desfășurarea tuturor activităților;
- Propune discipline și domenii care să se studieze prin curriculum la decizia școlii;
- Sprijină parteneriatele educaționale, programele de prevenire și de combatere a absenteismului și a violeței în școală;
- Promovează imaginea școlii în comunitatea locală;
- Se ocupă de conservarea, promovarea și cunoașterea tradițiilor culturale specifice minorităților în plan local, de dezvoltarea multiculturalității și dialogului cultural;
- Susține unitatea de învățământ în activitatea de consiliere și orientare socioprofesională sau de integrare socială a absolvenților.
Art.23. Consiliul reprezentativ al părinților poate face demersuri privind atragerea de resurse financiare, care vor fi gestionate de către școală constând în contribuții, donații, sponsorizări din partea unor persoane fizice sau juridice care vor fi utilizate pentru:
a ) Întreținerea şi modernizarea patrimoniului a unității de învățământ, a bazei materiale şi sportive;
b ) Acordarea de premii sau burse elevilor;
c ) Sprijinirea financiară a unor activități extrașcolare;
d ) Acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situație materială precară;
e ) Alte activități care privesc bunul mers al unității de învățământ sau care sunt aprobate prin hotărâre de către adunarea generală a părinților pe care îi reprezintă.
Art.24. La nivelul școlii funcționează Asociația de părinți în conformitate cu legislația în vigoare, privind asociațiile și fundațiile, care reprezintă drepturile și interesele părinților din unitatea de învățământ, membri ai acesteia.
CAPITOLUL VI
DISPOZIȚII FINALE
Art.1. Regulamentul intern se aduce la cunoștința tuturor factorilor implicați prin grija angajatorului și își produce efectele din momentul semnării acestuia.
Art.2. Se interzice constituirea de fonduri de protocol sau a oricărui alt fond destinat derulării examenelor – evaluărilor naționale.
Art.3. În unitățile de învățământ fumatul este interzis, conform prevederilor legislației în vigoare.
Art.4. În timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor este interzisă utilizarea telefoanelor mobile; prin excepție de la această prevedere, este permisă utilizarea acestora în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ sau în situații de urgență. Pe durara orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să mu deranjeze procesul educativ.
Art.5. În unitățile de învățământ se asigură dreptul fundamental la învățătură și este interzisă orice formă de discriminare a copiilor, elevilor și a personalului din unitate.
CAPITOLUL I
C: MĂSURI DE SIGURANŢĂ ÎN ŞCOALĂ. 5
CAPITOLUL II
PERSONAL DIDACTIC AUXILIAR ȘI NEDIDACTIC.. 12
CUPRINS............................................................................................................................................. 32
ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 12
Str. Școlii nr. 6A, Brașov
www.scoala12bv.ro